maandag 4 maart 2013

Verjaardagscadeautje / Birthday present

Nee, niet voor mij. Ik ben nog lang niet jarig! Wel door mij. Het gebeurt niet vaak, maar dit keer dan toch echt... Ik maakte een verjaardagscadeautje!
Het was dan ook wel een speciale gelegenheid. Vorig jaar beviel een vriendin van ons precies op haar eigen verjaardag van haar eerste zoontje. Afgelopen week vierde zij hun verjaardagen.
Deze bijzondere gelegenheid inspireerde mij tot het maken van weer eens een linosnede.
No, not for me. It isn't my birthday yet. It's a present made by me. It doesn't happen much, but this time I made an exception. I made a birthday present! 
It was a very special occasion. Last year a friend of ours gave birth to her first son on her own birthday! Last week they both celebrated. This inspired me to make yet another lino cut.
Eerst maakte ik de week ervoor allerlei foto's van mijn kleine vriendje. Ik moest tenslotte goed referentiemateriaal hebben. Vervolgens zette ik de contouren en schaduwen van de foto over op twee stukken lino en kon ik beginnen met gutsen.
First I made lots of pictures of my little friend. I had to have a good reference to start from. Next I transferred shadows en contours on to two pieces of lino and than I started carving.
Al snel begon mijn kleine vriendje vorm te krijgen in het linoleum. Na twee middagen gutsen was ik tevreden en kon ik gaan drukken.
Soon my little friends face showed in the lino. Two afternoons of carving later I was satisfied so I was  ready to start printing.
Onzeker als ik was... (zouden ze het wel leuk vinden, welke kleur past het beste, een kleur of toch een twee-kleuren druk...?) maakte ik een heleboel drukken!
Uncertain as I was... (would they like it, which color is best, should I use one or two colors...?) I made a lot of prints!
Uiteindelijk was ik er over uit dat het een blauwe druk moest worden. Maar of het dan een kleur of twee moest worden...? Ik gaf ze daarom twee drukken, waarvan eentje al ingelijst, zodat ze zelf konden kiezen. Deze is het geworden:
I decided that it had two be a blue print. But I still wasn't sure if it had to be one of two colors... So I gave them both, one already framed, so they could choose what they liked best.
This is the chosen one:  
Stiekem vond ik deze ook het mooist dus ik ben blij met de keuze!
I liked this one the best as well so I'm happy with their choice.

En de linosnedes..? Die zien er na veelvuldig drukken zo uit:
And the lino cuts..? They look like this after making many prints:



7 opmerkingen:

  1. Die onzekerheid lijkt mij niet terecht, ..ken je vriendje niet maar errug mooi resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat prachtig. En knap hoe je ze hebt gemaakt. Een mooi en persoonlijk cadeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gemaakt zeg! Prachtig met de twee kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat knap zeg. Daar zullen ze wel heel erg blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi is ie!! Wat leuk dat het deze geworden is, ook jouw eerste keuze. En leuk dat ze er zo blij mee waren, dat is toch best spannend! Voor beiden een geslaagd kado dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In het echt is ie ook erg mooi!
    Goed gedaan hoor.

    BeantwoordenVerwijderen